2010-10-14 19:48 #0 av: [Malin]

Karin Axelsson heter personen bakom bloggen "Fitness och hälsa". Hon är 31 år, bor i Järfälla utanför Stockholm och bloggar dagligen om träning.

När Karin inte bloggar jobbar hon som produktionschef på ett företag som gör webbsajter. Hon är även utbildad aerobicsintruktör vid World Class.

- Jag började träna på högstadiet. Då var det mest löpning i skogen för att jag tyckte det var kul och skönt. Strax därefter, när jag var runt 16 år, upptäckte jag glädjen att träna på gym och började då träna styrketräning, aerobics, step m.m.. Syftet med träningen var endast att ha roligt, berättar Karin.


Varför ville du bli instruktör?
- Eftersom jag har tränat länge och älskar att gå på gruppträningsklasser har jag länge funderat på att gå steget längre och själv utbilda mig. Att jag sedan väl gjorde det var för att jag ville ta träningen ytterligare ett steg längre, få ny inspiration och lära mig mer. Men framför allt för att jag ville få möjligheten att dela med mig av min träningsglädje till andra!


Vilka klasser instruerar du i och vilka är roligast?

- Jag instruerar aerobics, Core Express och Booty Express. Ibland instruerar jag även step. Det är svårt att välja vad som är roligast då alla är roliga att instruera, men om jag måste välja får det bli Booty Express. Det är en härlig blandning av hård träning för ben och rumpa och pulsträning.

Karin Axelsson powewalk 26 aug 3.JPG


Vad anser du att man behöver tänka på som instruktör när man instruerar en klass?
- Man bör tänka på att lägga sig på en nivå som passar de flesta av deltagarna. Finns det många nybörjare så bör man ta instruktionerna och teknikpratet mer grundligt än när man har erfarna deltagare på passet. Det är viktigt att känna av deltagarna, ha ögonkontakt med dem och kolla så att de inte tränar med fel teknik.


Vad skulle du ge för tips till någon som vill bli instruktör?
- Fundera på vilken typ av träningsklass som skulle passa bäst för dig att instruera i och satsa på den. Var beredd på att lägga ned mycket tid i början på att öva in koreografier så att du känner dig så trygg som möjligt i din roll när det är dags för att instruera.


Hur peppar du dina deltagare när det börjar kännas motigt?
- Jag brukar vara tydlig med hur lång tid det är kvar av klassen så att de orkar ge lite extra när de hör att det inte är mycket kvar. Jag byter musik om jag märker att den inte får deltagarna att bli peppade. Jag pushar dem genom att berömma hur duktiga de är och att jag ser att de orkar lite till.


Har du någon träningsförebild? I så fall, vem?

- Jag tycker att Dorotka Baburin är en grymt bra instruktör. Oscar Jöback är också duktig.


Hur många timmar lägger du i genomsnitt ner på träning under en vecka?
- Det brukar bli 4-5 timmars träning och en hel del promenader på det.

Klicka här för att besöka Karins blogg!